NVM Business Winkelmarktrapport 2023
Geschreven door Rob Temmink op 2 januari 2024Onlangs werd het NVM Business Winkelmarktrapport 2023 gepubliceerd. Hieruit blijkt dat de opname van winkelvastgoed 8% lager was in de eerste drie kwartalen van 2023. De grootste dynamiek werd gevonden in kleine metrages. Zo nam de opname tot 100 m² neemt juist toe.
Winkelmakelaar Rob Temmink ziet dat er in de regionale markt van Twente en omstreken genoeg reuring gaande is: "Dit geldt voor de grote steden, maar ook voor sommige kleinere steden en dorpen. Door de grote expansiedrift van veel retailers neemt de leegstand in steden niet toe. Maar ook regionale ondernemers bewegen nog steeds voldoende. Het verplaatsen van een winkel of het openen van een tweede of derde vestiging zien we gelukkig nog veel."
Expansiedrift
"Wij zijn vooral actief in Twente, met als belangrijkste steden Enschede, Hengelo en Almelo. Maar ook in plaatsen als Oldenzaal, Delden, Haaksbergen en Borne. Ik zie dat er nog steeds veel expansiedrift is bij retailers. Op dit moment gebeurt er met name veel op het gebied van huurtransacties. En hoewel de afzet iets daalt, stijgt de omzet vanwege de hogere verkoopprijzen. Op alle niveaus, van internationaal tot lokaal, is er nog genoeg beweging in de markt. Het is jammer dat wanneer er een keten failliet gaat, dat groot in de krant staat. Als retailers tien winkels per jaar openen, hoor je er weinig over. Het sentiment is daarom snel negatief bij de consument, terwijl de tendens gewoon goed is. Ik zie genoeg retailers die prominente winkels bouwen en het winkelgebied echt mooier maken."
Lef en visie
"Het verschil tussen de grotere steden en de kleinere steden en dorpen is op dit moment wel wat groter dan gebruikelijk, en dat zie je nu hier in de regio wel terug in de cijfers. Die laten zien dat er minder vierkante meters worden opgenomen. Maar wat de grotere steden betreft komen er veel leuke formules onze kant op! Dat zijn vooral de ketens die de multichannel-strategie goed op orde hebben. Daarnaast zien we steeds meer online winkels die ook fysieke winkels openen, zoals Mr. Marvis en Coolblue. Een hele mooie ontwikkeling zijn de regionale ondernemers die naar de vierde, vijfde of zelfs zesde winkel gaan. Daar moet je lef voor hebben. Focussen op een specialisme is in mijn ogen dan ook van essentieel belang. Zomaar wat kleding inkopen en dan maar eens zien of het verkoopt, omdat er op een goede winkellocatie veel mensen lopen, dat zie ik niet meer gebeuren. Je moet een duidelijke visie hebben en je moet onderscheidend zijn. De zaak moet er van het begin af aan gewoon stáán."
Hoge eisen
"De echt creatieve ondernemers met een visie en een specialisme kunnen zich onderscheiden. Beleving, hoewel toch een cliché, hoort daar zeker bij. De toekomst ligt in de combinatie, dus een winkel met ondersteunende functies zoals horeca of cultuur. Mede daardoor neemt ook de vraag naar grotere winkelpanden toe. Ik zie dat veel retailers in de loop der jaren naar steeds grotere winkels zoeken. Partijen die eerst op 300 m² een winkel bouwden, zoeken nu rond de 500 m². Niet zozeer omdat ze meer producten willen verkopen, maar je hebt nu eenmaal meer ruimte nodig om er iets moois van te maken. Dit is voor sommige binnensteden uitdagend omdat er immers vaak van oudsher kleinere panden werden gebouwd.
Meer lezen? Bekijk het volledige NVM Business Winkelmarktrapport 2023!
Bron: NVM.nl