Ondernemersdrift na corona
Geschreven door Peter Rotteveel MRICS RT op 29 juni 2021Enschede – Waar er verwacht werd dat er door corona veel leegstand zou ontstaan, blijkt er juist een kans te ontstaan voor de ondernemer. “De dynamiek tussen huurder en verhuurder is de afgelopen periode positief veranderd”, aldus Peter Rotteveel van Snelder Zijlstra Bedrijfsmakelaars. Heeft corona winkeliers wakker geschud?
Door Rob Temmink & Peter Rotteveel MRICS RT
“Sinds de versoepelingen is er een gigantische trek naar de binnenstad”, vertelt Rob Temmink. Als vastgoedadviseur gespecialiseerd in winkel- en horecapanden merkt hij dat men op zoek is naar een combinatie van winkelaanbod en beleving, zoals een gezellig terras. In de grote Twentse steden, met name in Enschede, is er een ruim aanbod.
Voorspeld werd dat het winkelarsenaal een gatenkaas zou worden, maar de weerbaarheid van retail blijkt groter dan gedacht.
Betere communicatie vergroot samenhorigheid
Temmink: “Huurder en verhuurder zijn veel meer met elkaar in contact geweest. Dit komt voort uit de ontwikkelingen met betrekking tot corona en daarmee de druk op de winkeliers. Met name particuliere beleggers hebben bereidheid getoond om huurders te ondersteunen. Zij zijn vaak zelf ondernemer (geweest) en staan dicht bij de markt.”
In de praktijk werd er volgens Temmink veel gebruik gemaakt van de 50/25/25 regel: 50% oorspronkelijke huur, 25% opschorting en 25% korting. Er waren echter ook specifieke gevallen waarbij huurders tijdelijk geen huur hebben hoeven te betalen. “Dit zagen we veelal als een onderneming net buiten overheidsregelingen viel en/of geen alternatieven had voor (online)verkoop. Ruim een jaar was er weinig nieuw aanbod van winkelpanden. Het overleg tussen partijen heeft ertoe geleid dat huurder en verhuurder elkaar beter hebben leren kennen. Bijvoorbeeld doordat de verhuurder cijfers van zijn of haar onderneming heeft gedeeld. Het zorgt voor meer samenhorigheid.”
Kansen voor de ondernemer
“We zien zelfs uitbreiding van nieuwe winkelformules”, vertelt Rotteveel. “Mensen zijn zich bewuster geworden van de luxe van een fysieke winkel. Alleen thuiswinkelen is geen optie. Bovendien waren winkelpanden in coronatijd onder interessantere voorwaarden te verkrijgen. Daar ligt een kans voor de ondernemer, en die wordt gegrepen!”
Rotteveel doelt onder andere op recente transacties zoals De KOOPman, een formule van The Sting Companies. Zij huurden in coronatijd een aantal panden aan waar voorheen een vestiging van Hudson’s Bay gevestigd was. In Enschede was het bekende pand aan het Van Heekplein tot voor kort tijdelijk en deels in gebruik door de supermarkt2 Brüder. Mede door corona zagen zij geen mogelijkheden tot voortzetting en (horeca)uitbreiding op deze locatie. De KOOPman greep deze kans en opent na de zomer de deuren.
“Maar ook andere partijen die voorheen vooral online functioneerden, maken nu een opmars. Zo opent Guts & Gusto na online succes de deuren van een nieuwe fysieke winkel op A-locatie. Tegen de stroom in, dat is echt ondernemerschap.”
De toekomst van de Twentse winkelmarkt
Winkeliers en horecabazen hebben hun tijd het afgelopen jaar efficiënt gebruikt om hun formule en/of locatie een upgrade te geven. Panden zijn opgeknapt en ruimtelijker ingericht. Rotteveel en Temmink zien de toekomst van de Twentse winkelmarkt positief in. “Ondernemers zijn gedwongen om na te denken over manieren om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen. Uitbreiding van producten, services en de markt die zij willen bedienen. En dat gaan we terugzien in het winkelaanbod.”